Ässä Uusiorenkaat e-testeissä Euroopassa: kirkkaasti läpi!

EU:ssa myytäviltä renkailta edellytetään tyyppihyväksyntää, joka koskee sekä valmistusprosessin että lopputuotteen laatua. Uusiorenkaat testataan samojen vaatimusten mukaan kuin uudetkin renkaat. Ässä Uusirenkaiden valmistus on E108 ja E109 -säännön mukaista. Joulukuussa em. säännön mukaiset testit Ässä Uusiorenkaille suoritti Research and development center of tyre industry Stomil Ltd, joka on yksi kolmesta Traficomin hyväksymästä testilaboratoriosta.

EU:ssa myytäviltä renkailta edellytetään tyyppihyväksyntää, joka koskee sekä valmistusprosessin että lopputuotteen laatua. Uusiorenkaat testataan samojen vaatimusten mukaan kuin uudetkin renkaat. Ässä Uusirenkaiden valmistus on E108 ja E109 -säännön mukaista. Joulukuussa em. säännön mukaiset testit Ässä Uusiorenkaille suoritti Research and development center of tyre industry Stomil Ltd, joka on yksi kolmesta Traficomin hyväksymästä testilaboratoriosta.

Testiajankohta oli 4.-12.12.2018

Testatut rengaskoot olivat,
kesärenkaat:

koko                 nopeusluokka                           kantavuus                                 noudatettava e-sääntö

175/65 R14     T (190 km/h)                             82 (475kg)                                 E108 (henkilöauton rengas)
195/65 R15     H (210 km/h)                            91 (615kg)                                  E108 (henkilöauton rengas)
215/65 R16C  N (140 km/h)                            109/107 (1030kg)                    E109 (pakettiauton rengas)

Talvirenkaat:

185/65 R15     Q (160 km/h)                            88 (560kg)                                 E108 (henkilöauton rengas)
195/65 R15     Q (160 km/h)                            91 (615kg)                                 E108 (henkilöauton rengas)
205/55 R16    Q (160 km/h)                            91 (615kg)                                 E108 (henkilöauton rengas)
195/70 R15C  M (130 km/h)                           104/102 (900kg)                       E109 (pakettiauton rengas)

Ennen testausta kaikista renkaista mitattiin ympärysmitta, halkaisija ja urasyvyydet useasta pisteestä. Testinaikaisille muutoksille on em. mitoissa asetettu raja-arvot. Esim. muutos renkaan ympärysmitassa ei saa testin johdosta muuttua enempää kuin 3,5%. Kulutuspinnan pitää puolestaan kulua vähintään 1,6mm, mutta enintään 2,2mm.
Henkilöauton renkaita ajatettiin testissä 80%:n kuormalla renkaan kantavuusluokan mukaisesta kuormasta. Esim. kantavuusluokan 91 renkaalle tämä tarkoittaa 492kg:n kuormaa. Testinopeudet vaihtelivat renkaan nopeusluokasta riippuen siten, että esim. nopeusluokan T-(190 km/h) kesärengasta 175/65 R14 ajatettiin aluksi 0-150 km/h nopeuteen ensin 10 min, sitten nopeuksissa 150 km/h, 160 km/h, 170 km/h ja pisin/viimeinen testi nopeudella 180 km/h.
Pakettiautojen renkaita testattiin lisäksi nopeuksilla 48km/h ja 88 km/h ylikuormittamalla rengas 24 tunnin ajaksi. Kuormitus oli 114% renkaan kantavuudesta.

Ässä Uusiorenkaiden osalta testeissä ei noussut esiin yllättäviä muutoksia renkaissa. Ympärysmitan vaihtelut olivat välillä 0,1-0,69% (sallittu max 3,5%) ja kaikkien renkaiden kuluminen asettui suoraan tavoitevälille 1,6-2,2 mm keskiarvon asettuessa 1,85 millimetriin. Kaikki renkaat suoriutuivat testeistä vaurioitta. Rengasmerkinnät olivat e-säännön mukaiset, eikä renkaista tai niiden ominaisuuksista löytynyt huomautettavaa.

Comments are closed.