Usein kysyttyä

Q?

Missä Ässä Uusiorenkaat valmistetaan?

A.

Kaikki Ässä Uusiorenkaat valmistetaan perheyrityksessä Hämeenlinnan Lammilla, missä tuotantolaitos on sijainnut vuodesta 1978 alkaen. Ässä Uusirengas on suomalainen tuote.

Q?

Voiko Ässä Uusiorenkaan laatuun luottaa?

A.

Kyllä voi. Pienenä perheyrityksenä renkaan laatu ja luotettavuus ovat avainasemassa, sillä tyytyväiset, pitkäaikaiset asiakkaat ovat meille elinehto. Ässä Uusiorenkaita on valmistettu 40 vuotta, joten kokemusta valmistuksesta, toimivista kumilaaduista ja turvallisista renkaista on ehtinyt karttua. Ässä Uusiorengas on saanut tuotteilleen E108- ja E109 -tyyppihyväksynnät, mikä tarkoittaa, että valmistuksen ja laadunvarmistuksen kriteerit ovat samat, kuin uudellekin renkaalle. Nykypäivän Ässä valmistuu ISO 9001 -laatu- ja ISO 14001 ympäristövaatimusten mukaisesti ja jokainen rengas tarkastetaan tuotannon jokaisessa vaiheessa. Lisäksi renkaidemme sekä tuotantomme tulee vuosittain läpäistä viranomaisten tekemät tarkastukset ja testit. Laatuun ja turvallisuuteen panostaminen on tuottanut tulosta, sillä reklamaatioprosenttimme on ennätysalhainen.

Q?

Onko Ässä Uusiorengas ekologinen?

A.

Kyllä on. Uusiorenkaan valmistus kuluttaa neitseellisiä luonnonvaroja peräti 60% vähemmän, kuin uuden renkaan valmistus. Käytössä kestävä ja toimiva rengas on myös pitkäikäinen ja turvallinen, mikä osaltaan vaikuttaa renkaan koko elinkaaren aikaisiin ympäristövaikutuksiin. Suomessa tapahtuva tuotanto on valvottua, myrkyllisten aineiden käyttö valmistuksessa kiellettyä ja jätehuolto ja kierrätys hoidetaan asianmukaisesti. Ässä Uusiorenkaan käyttäjä tukee valinnallaan kotimaista, kestävän kehityksen mukaista tuotantoa ja säästää samalla merkittävän määrän uusiutumattomia luonnonvaroja.

Q?

Onko Ässä-Uusiorenkaalla takuu?

A.

Kyllä on. Myönnämme valmistamallemme renkaalle kolmen vuoden valmistustakuun.

Q?

Luin netistä, että uusiorenkaan rungot ovat mitä sattuu. Ovatko renkaat huonoja tai jotenkin erilaisia keskenään?

A.

Näin saattoi olla joskus ennen, kun pinnoitettuja renkaita valmistettiin omaan- ja myyntikäyttöön ainoana tavoitteena halpa hinta. Nykyään runkojen valintaan kiinnitetään erityistä huomiota ja uusiokäyttöön pääsevät ainoastaan tiettyjen laatumerkkien kunnolliset ja tarkastuksessa virheettömiksi osoittautuneet rungot. Sama rengasmalli valmistetaan aina samanlaiseen runkoon. Näin varmistetaan, että autoon alle asennettavat renkaat ovat kaikki samanlaisia keskenään. Rungot myös esitasapainotetaan, jotta valmis rengas on vakaa ja tasapainoinen ajettava ilman suurta tasapainotustarvetta enää alleasennusvaiheessa.

Q?

Miksi rengas kuluu, paljonko yhdellä renkaalla voi ajaa?

A.

Jotta rengas toimii toivotulla tavalla, se myös kuluu. Kumiseosten valinnassa tärkein ominaisuus on hyvä pito ja renkaan turvallisuus kaikissa ajo-olosuhteissa. Pitkän kokemuksen ja testaustyön tuloksena turvallisuuteen on saatu yhdistettyä myös maltillinen kuluminen ja ajomukavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia. Talvirenkaissa käytettävä, pehmeämpi kumiseos kuluu yleensä hieman nopeammin, kuin kesärenkaissa käytettävä pintakumi. Pintakumin ominaisuuksien lisäksi eniten kulumiseen vaikuttavat kuljettajan ajotapa, kuten nopeat kiihdytykset ja jarrutukset, reipas kaarreajo jne. Myös epätasainen tienpinta ja ajoneuvon runsas kuormaus lisäävät renkaan kulumista. Mitään tarkkaa kilometrimäärää ei usean muuttujan vuoksi voi yhdelle renkaalle antaa, mutta on hyvä muistaa, että rauhallisella ajotavalla kuljettaja säästää polttoaineen lisäksi myös renkaitaan. Tarkista renkaidesi kunto ja ilmanpaineet useamman kerran ajokaudessa, jotta huomaat mahdolliset poikkeamat niiden kulutuspinnoissa.

Q?

Renkaiden vauriot?

A.

Yleisimmät vauriot renkaissa liittyvät epätasaiseen kulumiseen, alipaineisella renkaalla ajamisen aiheuttamiin vaurioihin tai terävän esineen aiheuttamiin rengasrikkoihin. Jos huomaat, että renkaasi kuluvat epätasaisesti vain keskeltä tai reunoilta, on yleensä kyseessä virheellinen rengaspaine. Takista paineet säännöllisesti ja varmista oikea paineistus autosi ohjekirjasta. Viallinen iskunvaimennin aiheuttaa renkaan kulumisen ”laikulliseksi”, eli pinta ei kulu tasaisesti koko renkaan ympäri. Renkaan toisen reunan kuluminen/nastojen irtoaminen toisesta laidasta viittaa ajoneuvon alustan vikoihin: esim. virheelliset ohjauskulmat, vialliset raidetangon päät, viallinen iskunvaimennus tai alapallonivel muuttavat helposti renkaan asentoa ja se alkaa kulua epätasaisesti hyvinkin nopeasti. Tällöin auto on syytä käyttää huollossa ja tarkistuttaa alustan kunto, jotta pahemmilta vaurioilta vältytään. Joskus myös tasapainotuspainot voivat irrota, tai vanne vahingoittua, mikä tuntuu ajossa renkaan ravistamisena. Naula, ruuvi tai muu terävä esine voi rikkoa renkaan. Mikäli vika huomataan ajoissa, eikä renkaalla ajeta vajaana/tyhjänä, se on useimmiten paikattavissa ja turvallinen ajaa vielä paikattunakin. Alipaineisella renkaalla ajaminen rikkoo renkaan nopeasti. Tämä on helppo havaita renkaan sivua tarkastelemalla; kylkeen syntyy murtumia ja rengas lähtee ”aukeamaan”. Tällöin rengas ei ole enää korjattavissa, vaan se on vaihdettava uuteen.

Q?

Ässärenkaan kyljessä olevat merkinnät, mitä ne tarkoittavat?

A.

Kokomerkintä, esim. 205/60 R16, kertoo renkaan leveyden millimetreinä (205) ja renkaan profiilin (60), eli korkeuden prosentteina poikkileikkausleveydestä. R tarkoittaa renkaan rakennetyyppiä, jossa R on Radial, eli vyörengas. 16 puolestaan osoittaa renkaan sisähalkaisijan eli renkaalle vaadittavan vanteen koon tuumina. Made in Finland, valmistettu Suomessa. Valmistusaikamerkintä Dot (esim.) 1219: kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuoden. Retread, pinnoitettu, regummerad tarkoittaa pinnoitettua/uusiorengasta. E17 108R tarkoittaa tyyppihyväksyntää, jossa E17 on Suomen oma hyväksyntä ja 108 kaikilta EU:n alueella myytäviltä renkailta vaadittava tyyppihyväksyntä. Kantavuus ja nopeusluokkamerkintä esim 92 H: 92 tarkoittaa kantavuusluokkaa ja H nopeusluokkaa, eli sitä kuinka paljon renkaan päälle saa asettaa kuormaa maksimissaan ja millä nopeudella sillä on turvallista ajaa maksimissaan. Pyörimissuunta (nuoli) tai inside ja outside -merkinnät ohjeistavat, miten päin renkaat asennetaan autoon alle. M+S tarkoittaa talvikäyttöön tarkoitettua rengasta.

Q?

Renkaan sivusta yhdestä pienestä kohdasta irtoaa kumia, mitä tehdä?

A.

Renkaan sivuissa on valmistusaikamerkintä (esim. 1219). Tällä kohdalla saattaa esiintyä pientä kumireunan ”repsottamista”, mutta tämä on normaalia ja täysin vaaratonta. Ilmiö syntyy renkaan valmistusvaiheessa, kun sivukumia pääsee pursuamaan valmistusaikamerkintämuotin alle. Kyse on kosmeettisesta seikasta, joka ei vaikuta millään lailla renkaan kestävyyteen tai käyttöön.

Q?

Renkaiden pintamallit?

A.

Emme ole keksineet pyörää uudelleen, vaan käytämme renkaiden kulutuspintakuvioina toimiviksi testattuja ja hyväksi havaittuja merkkirenkaiden malleja. Talvirenkaiden pintakuviot ovat pääasiassa kotoisin Nokian Renkailta ja kesärenkaat puolestaan Michelinin pintakuvioita.

Q?

Mitä renkaanostajan on hyvä tietää/tehdä?

A.

Asiantuntevassa rengasliikkeessä sinulle suositellaan ja asennetaan ainoastaan autoosi ja ajotapaasi soveltuvat renkaat. Jos olet epävarma oikeasta rengaskoosta tai -tyypistä, soita asiakaspalveluumme, autamme mielellämme. Ässä Uusiorenkaat ostaessasi voit lisäksi luottaa, että niistä löytyy aina ”Made in Finland”- merkintä, kolmen vuoden takuu ja että renkaat on valmistettu vastuullisesti niin luonnon kuin ostajankin näkökulmasta. Alumiinivanteilla olevien renkaiden alleasennuksen jälkeen on hyvä tehdä jälkikiristys n. 100-200 km:n ajon jälkeen. Myös rengaspaineet on hyvä tarkistaa muutaman kerran ajokaudessa. Vastuullinen autoilija tarkistuttaa asennuksen yhteydessä myös vararenkaan kunnon ja ilmanpaineet ja varastoi renkaansa asianmukaisesti vaihtokauden välillä. Muuta ei oikeastaan tarvitse tietää tai osata. Jos taas renkaat kiinnostavat enemmänkin, löydät lisää tietoa sivujemme valikoista tai suoraan työntekijöiltämme.

Q?

Mistä tiedän, mikä rengaskoko autossani on? Minkälaiset renkaat itselleni ostan?

A.

Rekisteriotteesta löytyy autoon soveltuva rengaskoko, mutta alla saattaa olla ihan muut. Tarkista siis AINA rengasta ostaessasi, mikä rengasmerkintä vanteilla ja alla olevista renkaista löytyy. Usein myös talvi- ja kesärenkaat/vanteet ovat erikokoiset keskenään, joten kesärenkaita ostaessasi, tarkista nykyisten kesärenkaiden koko ja vastaavasti talvirenkaita ostaessasi talvirenkaiden koko. Renkaan kokomerkintä löytyy kyljestä ja on esimerkiksi 195/65R15. Jos olet yhtään epävarma, soita meille, autamme koon ja renkaan valinnassa!

Q?

Olen kuullut paljon huonoa ns. pinnatuista renkaista. Vanhempi sukulaismies kertoi, että vipattavat, ovat liukkaat, eivätkä kestä?

A.

Mekin olemme kuulleet näitä juttuja ja on totta, että vanhat uskomukset elävät tiukassa. Pinnoitettujen renkaiden huono maine luotiin 70-80 -luvulla, kun monessa pajassa tehtiin nopeasti ja mahdollisimman halvalla renkaita ilman riittävää laadunvalvontaa ja tuotekehityksen tuomaa kokemusta. Vielä 90-luvullakin laatu vaihteli runsaasti valmistajien ja merkkien, jopa samanlaisten renkaiden kesken, mutta onneksi tilanne on nykypäivänä toinen lainsäädännön ja kuluttajien laatuvaatimusten ja osaamisen karttumisen vuoksi. Oman tuotantomme kotimaiselle Ässä Uusiorenkaalle annamme takuun, sillä meille laatu ja tyytyväinen asiakas ovat elinehto. Jos uusiorenkaan hankinta arveluttaa, vertailupohjaa turvallisuuteen ja kestävyyteen voi hakea esimerkiksi lentokoneista, joiden renkaisiin kohdistuva rasitus, käyttöolosuhteet ja kulutus ovat omaa luokkaansa. Lentokoneissa nimittäin käytetään pinnoitettuja renkaita, sillä sama rengas on mahdollista käyttää niissä 4-5 kertaa uudelleen laadukkaan pinnoituksen ansiosta. Henkilöautojen renkaat pinnoitetaan uudelleen vain kerran.